Franck AMET

Français

C’est au Conservatoire de Clermont-Ferrand, sa ville natale, que Franck Amet commence ses études musicales. Reçu au C.N.S.M.D. de Paris en 1990, il y obtient ses deux premiers prix en 1994. La même année, Franck Amet est admis à l’Orchestre d’Harmonie de la Garde Républicaine, formation prestigieuse, véritable ambassadrice de l’école française d’instruments à vent à travers le monde.
Il aborde par ailleurs le grand répertoire symphonique au sein des orchestres de l’Opéra National de Paris, Orchestre de Paris, Orchestres de Radio France, Orchestre Philharmonique de Rotterdam, Orchestre national de Lille, Orchestre de chambre de Paris, Orchestre national des Pays de la Loire, Orchestre national de Lille, Orchestre d’Auvergne… qui l’accueillent dans leurs pupitres, sous la direction d’Armin Jordan, Valery Gergiev, Pierre Boulez, George Prêtre, Vladimir Fedosseiev, James Conlon, Kurt Sanderling, Christoph von Dohnányi, Myung-Whun Chung, Yutaka Sado, Christoff Eschenbach, Yannik Nézet-Seguin, Vladimir Jurowski... Sa passion pour les clarinettes anciennes l’amène à collaborer avec les Musiciens du Louvre Grenoble (Marc Minkowski), au Concert d’Astrée (Emmanuelle Haim) ainsi qu’à La Chambre Philharmonique (Emmanuel Krivine), lors de tournées dans les plus belles salles d’Europe. Mais, en marge de l’orchestre, son domaine de prédilection reste la musique de chambre. Ayant suivi l’enseignement des meilleurs chambristes, il interprète les œuvres majeures du répertoire et remporte le Prix spécial de l’académie internationale de musique de chambre Maurice Ravel en 1993.
Attaché à développer le répertoire de la clarinette, il est dédicataire d’Epitaphe de Karol Beffa (Ed. Billaudot), de Canto a la Luna de Jocelyn Sgard (clarinet edition), Sur la neige de Philippe Hersant (Durand), et crée avec ses amis du Quatuor Vendôme les quatuors de clarinettes de Karol Beffa, Guillaume Connesson, Thierry Escaich, Nicolas Bacri et Bruno Mantovani. Titulaire du Certificat d’Aptitude, Franck Amet enseigne au C.R.R. de Paris – Pôle Supérieur depuis 1992, au C.N.S.M. de Lyon (assistant), ainsi qu’aux académies d’été de Tignes. Par ailleurs, Franck Amet est directeur du Concours International d’interprétation Claude Debussy, et responsable de collection au sein de clarinet-edition.fr.

English

Franck Amet started his musical studies at the Concervatoire Régional in Clermont- Ferrand, his native town. In 1990, he is accepted at the Conservatoire National Supérieur de Musique in Paris where he has obtained his two first prizes in 1994. During the same year, Franck Amet becomes a member of the Orchestre d’Harmonie of the Garde Républicaine, prestigious formation, renowned over the entire world as an ambassador of the French school for wind instruments. In parallel, he also confronts himself with the classical symphony repertoire in association with a variety of orchestras (the Paris National Opera, the Paris Orchestra, the Radio France Orchestras, the Lille National Orchestra, the Ensemble Orchestral de Paris… under the direction of prestigious maestro such as Armin Jordan, Christoph Eschenbach, Valery Gergiev, Vladimir Fedosseiev, Pierre Boulez, George Prêtre, James Conlon, Kurt Sanderling, Christoph von Dohnányi, Myung-Whun Chung, Yutaka Sado, Yannik Nézet-Seguin, Vladimir Jurowski...
His enthusiasm for ancient clarinets made him to collaborate with the Musiciens du Louvre Grenoble (Marc Minkowski), the Concert d’Astrée (E. Haim) and the Chambre Philharmonique (E. Krivine) during tours given in the most renowned concert halls in Europe and Asia. In spite of this orchestral activity, his favourite world remains the Chamber music. Having been taught by the best chamber music specialists, he has performed the most well known pieces of the repertoire and was awarded the Prix Special from the International Academy of Chamber Music Maurice Ravel in 1993.
Very much devoted to the in development of the clarinet repertoire, he has been dedicated  Epitaphe from Karol Beffa (Ed. Billaudot), Canto a la luna from Jocelyn Sgard (clarinet edition) and Sur la neige from Philippe Hersant (Durand). With his friends of the Quatuor Vendôme, he participated in the creation of Clarinet quartets from Karol Beffa, Guillaume Connesson, Thierry Escaich, Nicolas Bacri and Bruno Mantovani.
As a laureate of the Certificat d’Aptitude, Franck Amet is, at the present time, Professor at the Concervatoire de Région de Paris – Pôle Supérieur since 1992, assistant Professor in the Conservatoire national supérieur de musique de Lyon, and teaches at the Summer Academies of Tignes.
Further more, Frank Amet is the musical director of the Concours International Claude Debussy (next edition Paris 2014) and he is in charge of a collection within clarinet-edition.fr .